perjantai 14. lokakuuta 2011

Matkakertomut osa nr. 3

Päivä 6. Tiistaina alkoi reissaamisen toinen osa, kun puolen päivän paikkeilla lähdimme junan ja bussin saattelemana kohti länsiterminaalia. Kerrankin pääsimme lähtemään ajoissa, eikä terminaalille tarvinnut juosta kelloa minuutin välein vilkuillen, niinkuin useimmiten on käynyt. Mutta nyt päästiin ilman sen kummempia sähläämisiä terminaalille asti, saatiin liput ja pikkuinen pääsi ensimmäiselle laivamatkalleen.

Laivasta löysimme mukavan istumapaikan rauhallisesta kahvilasta, jossa viihdyimmekin koko matkan ajan. Pikkuinenkin nukahti päiväunille aaltojen leppoisasti keinuttaen, hetken ihmeteltyään ja saatuaan puoli pulloa lämmintä maitoa.

Satamassa meitä vastassa oli poikaystäväni äiti, jonka luokse majoituimme koko Tallinnan reissun ajaksi. Päästyämme eroon liiallisista matkatavaroista, suuntasimme oitis syömään vanhaan kaupunkiin. Ihanaan intialaiseen ravintolaan. Paikka oli kerrassaan upea, pienellä rauhallisella mukulakivi kadulla vanhassa kaupungissa, syrjässä liikenteen hälinältä. Ravintola oli upea. Tuoksukynttilöiden perhemä tuoksu, paljon punaisia ja violetteja kankaita, pehmeitä penkkejä, koristetyynyjä, upeita kynttilänjalkoja...rakastuin oitis! Ja ruokakin oli hyvää. Tulista kanaa ja riisiä, joiden makua pehmentämässä lasillinen mangojugurttia. Namm.

Ruokailun jälkeen kävimme vielä pienellä kaupunkikierroksen ympäri vanhan Tallinnan, jonka jälkeen takaisin asunnolle maistelemaan mummin leipomaa omenapiirakkaa saunan kera.